
de eerste republiek
> overzichtspagina
/ voorpagina
/ recent repertoire / de
vere bulletin / agenda / affiches
/ associaties / electronische
post/ felix meritis / l
ijst van stukken / tooneelcatalogus / zuilenzaal
/ reservepagina / grafiek
/ de eerste republiek/ verwanten/
politiek subsidie en pamfletten/ film
en fotoo album<










hoofdstuk 1: wat is de republiek?
de (eerste) republiek werd eind 1992 opgericht door jan joris lamers. lamers
maakt deel uit van maatschappij discordia dat al sinds de oprichting in
1982 domicilie houdt op de bovenste verdieping van het felix meritisgebouw.
bij de oprichting waren eveneens betrokken: marien jongewaard en otto valkman
van nieuw west, gerardjan rijnders en titus muizelaar van toneelgroep amsterdam,
elske van de hulst van felix meritis. de republiek is een doorlopende coproductie
van felix meritis en maatschappij discordia waaraan door een groot aantal
andere instituten, gezelschappen en kunstenaars in wisselende mate op ad-hoc
basis wordt bijgedragen.
uitgangspunten
[artistieke vrijplaats]
doel van de republiek is om werk mogelijk te maken dat artistiek van vitaal
belang is maar dat -om wat voor reden dan ook- binnen de reguliere kaders
niet tot stand komt. in de republiek worden de termen uitsluitend bepaald
door de kunstenaars en de kunst zelf. managers, reisschema's, regelgevers,
artistiek begeleiders, uitbaters of andere omgevingsfactoren die alle facetten
van het artistieke proces in toenemende mate zijn gaan beïnvloeden,
spelen in de republiek geen rol. de republiek is een vrijplaats waarin noodzakelijk
artistiek werk meteen gedaan kan worden op het moment dat het aan de orde
is en waar zonder burocratische belemmeringen kunstenaars uit verschillende
circuits, disciplines en generaties -gesubsidieerd en niet gesusidieerd-
kunnen (samen-)werken onder voorwaarden die zijzelf met elkaar scheppen.
zo'n gedeelde artistieke vrijplaats is in deze tijd voor een artistiek gezond
klimaat even onontbeerlijk als zuurstof voor de longen.
[kollektieve investering]
in de visie van de oprichters is een permanente mate van 'werkplaatsachtig'
artistiek ondernemerschap in beginsel een verantwoordelijkheid van alle
structureel gesubsidieerden. met de oprichting van de republiek zijn er
structurele faciliteiten geschapen waarbinnen door allerlei personen en
partners ongebonden kan worden (samen-)gewerkt. u kunt dat zien als een
broodnodige en gedeelde investering in een kollektief artistiek proces,dat
niemand toebehoort behalve hen die het op dat moment doen er die er op dat
moment naar kijken. de artistieke eindverantwoordelijkheid voor presentaties
en projecten van de republiek ligt niet, zoals bij reguliere (co-)producties,
bij eventueel betrokken gezelschappen of instituten maar bij de redactie
en deelnemers van de republiek.
['belangeloosheid']
de republiek is geen instituut dat zich moet bewijzen. die belangeloze identiteit
is een conditio sine qua non voor het functioneren als artistieke vrijplaats.
die 'belangeloosheid' uit zich onder meer op de volgende manieren:
-de republiek zal nooit proberen zijn programma te 'vullen' omdat dat bijvoorbeeld
beter 'oogt',
-de republiek concurreert niet met betaande voorzieningen: initiatieven
die net zo goed of beter ergens anders gerealiseerd kunnen worden verwijst
de republiek door,
-het werk in de republiek kan weliswaar een cruciale schakel zijn in de
ontwikkeling van individuele kunstenaars of samenwerkingsverbanden maar
zal nooit in de plaats treden van de reguliere taakstelling van deelnemende
gezelschappen en kunstenaars. een vergelijkbare verhouding bestaat er tot
de reguliere activiteiten van co-producent felix meritis: de activiteiten
van de republiek zijn van meet af aan gedacht als een continuüm náåst
een reguliere programmatie van groepen en kunstenaars in felix meritis (en
elders)
-de republiek heeft geen eigen 'bezit'. er wordt ten behoeve van de activiteiten
simpelweg gebruik van veler faciliteiten, expertise en personeel. aanvullende
subsidies worden uitsluitend ad-hoc aangewend tbv niet reeds anderszins
gesalarieerde arbeid en tbv niet via coproducenten te dekken kosten.
structuur en werkwijze
[korte-termijn planning]
de republiek werkt zowel in de productie als in de programmatie ten principale
met korte termijnplanning. daardoor kan de republiek doen wat nodig is op
het moment dat het nodig is -in plaats van bijvoorbeeld na een ad-hoc subsidieaanvraag
anderhalf seizoen later. er is dus steeds maximale ruimte voor plotseling
opkomende of al te lang verdrongen artistieke initiatieven. die integrale
korte termijn planning is mogelijk a. door het permanent beheer door de
republiek van twee ruimtes in felix meritis, b. door het ontbreken van procedures
en c. doordat de republiek geen verantwoordelijkheid neemt voor eventuele
vervolgen van het werk elders. regelmatig komt het voor dat een inspirerende
samenwerking in de republiek leidt tot een vervolg elders: in tournees of
in reguliere producties de organisatie van die vervolgen laat de republiek
meestal over aan initiatiefnemers of derden. de republiek concentreert zich
op inpandige onderzoeken en presentaties.
[ruimte]
vanuit felix meritis worden twee ruimtes min of meer permanent aan de republiek
ter beschikking gesteld: de zuilenzaal en de teekenzaal .beide ruimtes werden
onder auspicien van jan joris lamers opnieuw ingericht en gerestaureerd
en via een interne trap verbonden. allebei zijn ze volledig en professioneel
geoutilleerd voor het geven van presentaties en voorstellingen. de teekenzaal
wordt vooral gebruikt voor repetities, werksessies, ontvangsten en incidentele
presentaties. de zuilenzaal is bestemd voor voorstellingsreeksen en korte
termijn programmatie onder auspicien van de republiek en maatschappij discordia.
de werkruimte van discordia is de derde ruimte in het gebouw die incidenteel
ter beschikking wordt gesteld van de republiek , met name voor de maandelijkse
bijeenkomsten.
[geld & diensten]
acteurs, musici, dansers, technici en anderen die in vaste dienst zijn bij
een instituut of gezelschap verrichten op vrijwillige basis werkzaamheden
binnen de republiek zonder daarvoor (extra) honorering te ontvangen. licht-,
geluid-, kostuum- en decorfaciliteiten van deelnemende groepen kunnen tbv
projecten worden ingezet, voor de publiciteit kan in grote mate gebruik
gemaakt worden van bestaande kanalen (discordia-mailing/ publicaties van
de andere groepen en van felix meritis.) administratie en afrekening van
aanvullende susidies worden verricht door maatschappij discordia in de persoon
van bert kienhuis. door felix meritis wordt op bijna full-time basis de
coordinator van de republiek betaald. het aanvullend subsidie dat de republiek
aanvraagt zal met name gebruikt worden voor opdrachten, aanvullende productiekosten,
honorering van deelnemers die niet in stuctureel gesubsidieerd verband werken
& voor reis-en verblijfskosten van deelnemers die niet in amsterdam
of niet in nederland wonen.
initiatieven
jan joris lamers is eindredacteur, elske van de hulst is belast met coordinatie
en productie. voorstellen en initiatieven bereiken de republiek op zeer
veel verschillende manieren en van zeer veel verschillende zijden. zie ook
het activiteitenoverzicht. waar nodig na ruggespraak, worden alle ja-nee-wanneer
beslissingen genomen door jan joris lamers. belangrijk criterium bij het
wel of niet realiseren van een initiatief is steeds: het artistiek belang
en de mate waarin het initiatief zijn eigen artistieke doel is en niet wordt
ondernomen vanuit effectbejag, artistieke carriereplanning of andere buitenartistieke
ambities. als besloten is een bepaald project te realiseren of een bepaalde
daad te stellen worden vervolgens alle wegen -intern of extern, gebruikelijk
of ongebruikelijk- bewandeld die leiden tot realisatie. de initiatiefnemer
moet daarvoor in eerste instantie zelf aan de telefoon of het grit in, waar
de mogelijkheden tekort schieten wordt bijgesprongen.
publiek
eén- of meermalige presentaties waarin de resultaten aan het publiek
getoond worden zijn van elk project een belangrijk onderdeel. de presentaties
kunnen varieren van geruchtmakende éénmalige evenementen tot
series waarin het niet altijd gaat om de hoeveelheid publiek maar ook om
de ontwikkelingskansen van de uitvoerders. er is inmiddels een fax- en telefoonbestand
opgebouwd van mensen die graag langs die snelle weg op de hoogte gehouden
worden van de korte termijn programmatie van de republiek. een belangrijke
functie in de communicatie tussen deelnemers en tussen deelnemers en publiek
vormen de openbare bijeenkomsten die als enig vast onderdeel van de programmatie
op elke eerste maandag van de maand plaatsvinden.de toegang op die avonden
is gratis, er is ruimte voor het tonen van nieuw werk, voor gesprek, voor
het aan de orde stellen van kwesties. de agenda wordt nooit vooraf bekend
gemaakt. ook deze avonden kunnen steevast rekenen op ruime belangstelling
van een deels vast, deels wisselend publiek.

hoofdstuk 2: activiteiten overzicht 93/94/95
1993:
1-2 :eerste lezing 'rattewit', toneelstuk van arnon grunberg
1-3: eerste lezing 'een stoel hoort niet in zee' van mia meyer, geschreven
in opdracht van het amsterdams fonds voor de kunst
4-4: 'twee maal rijnders'
'huilend zink' dialoog voor koudijs en zestig woorden geschreven door gerardjan
rijnders, uitgevoerd door paul koek en titus muizelaar en 'roelofarendsveen'
nieuwste stuk van gerardjan rijnders, in de toneelschuur gedaan door twee
jonge actrices, nu in de republiek gelezen door jan joris lamers en gerardjan
rijnders
17-5: lezing van 'timon van athene' van william shakespeare in grote bezetting
met toneelspelers uit 3 gezelschappen. vertaling van burgersdijk
20 t/m 24-4: 'de bende' presenteert i.s.m. de republiek 'ach lieve tijd
wat moet ik nu met mijn wambuis en hozen' -fragmenten uit de italiaanse
komedies van shakespeare. begeleiding jan joris lamers
herhalingen:
mimeopleiding adam 8 en 9-6
felix meritis 18 en 19-6
schouwburg arnhem 22 en 23-6
15 en 16-6: 'de bende' speelt 'de beer' en 'het aanzoek' van anton tsjechow
productie de republiek
herhalingen:
arnhem 20 en 21-6
11-10: lezing en becommentariering van 'beleidsplan 94-96' van het nieuwe
'fonds voor de podiumkunsten'
lezing van 'de vaders' van rené eljon
1-11: 'eigenlijk ben ik spaanse' eerste werkvoorstelling door celia nufaar
en roos ouwehand
lezing van en reflectie op het 'rapport de boer' van de commissie herziening
landelijk toneelbestel (1984) door gerrit korthals altes, otto valkman en
jan joris lamers
lezing 'waartoe,waarheen', nieuwe toneeltekst van wanda reisel
6-12: lezing 'kapot', nieuwe toneeltekst van joost sickenga
lezing 'ascese', nieuw toneelstuk van bart meuleman
1994
3 januari: lezing van cultuurparagrafen van de (ontwerp) verkiezingsprogramma's
van de nederlandse politieke partijen /lezing van 'januari' van albert blitz
4-8 januari: presentatie 'brief aan vader' van franz kafka door cas enklaar,
ernst braches
7 februari: lezing uit werk van ionesco adamov artaud arrabal n.a.v. het
verschijnen van 'le theatre et son double' van antonin artaud op 7 feb 1938
15 16 17 feb: orkest 'amsterdam drama' van maurice horsthuis en robert prins
speelt muziektheaterrepertoire in de concertzaal. op 15 feb i.s.m. jan joris
lamers en matthias de koning: tekstrepertoire
22-26 feb: toneelspelersgezelschap stan speelt 'jdx: public enemy' naar
'een vijand van het volk' van henrik ibsen
7 maart: lezing 'staartstuk' van ramon gieling / 'vietnam' van gerardjan
rijnders / 'faust' (fragment) van frans strijards / korte choreografie van
truus bronkhorst voor drie oudere heren met talent deel i (solo voor gjr).
18 maart: opening 'salon der dichtkunst'. henri van zanten leest gedichten
van thomas bernhard
11 april: lezing van 'gomperts', door albert blitz gedramatiseerde notulen
van een vergadering van de kring van nederlandse theatercritici /
choreografie truus bronkhorst voor drie heren- deel 1 en deel 2 (duet voor
gjr en jjl),
15 april: salon der dichtkunst: henri van zanten leest engelse liefdesgedichten
met tapdance door peter kuit
2 mei: uitzending kanaal 4 kabeltelevisie amsterdam, hoeksteen live verkiezingsspecial:
de republiek leest uit en discussieert over de verkiezingsprogrammas van
politieke partijen. met martin schouten, theu boermans, albert blitz, otto
valkman, titus muizelaar en gerardjan rijnders. tevens lezing fragmenten
van een toneeltekst geschreven door frits bolkestein op jeugdige leeftijd.
9 mei: choreografie truus bronkhorst voor drie heren-deel1,deel2, en deel
3 (trio voor gjr, jjl en mj) / twee scenes uit een filmscript van ramon
gieling, gelezen door marlies heuer, gerardjan rijnders, titus muizelaar
en marien jongewaard / "to dada", improvisatie door pauline kalker,
annemiek schenk, peter van heeringen, arlene hoornweg, kaat van zoomeren
en arthur sauer,
20 mei: salon der dichtkunst: henri van zanten en matthias de koning lezen
jan hanlo en jan emmens
6 juni cas enklaar en annet kouwenhoven spelen in eigen vertaling een fragment
uit 'the beard' van m. maclure / lezing 'onze lieve vrouwe van pijn' van
bruno mistiaen / openbaar gesprek over de toekomst van onze vakbladen (toneel
teatraal, notes, etcetera) in aanwezigheid van een groot aantal (ex-)redactieleden
19 sept: salon der dichtkunst: henri van zanten leest uit 'zo sprak zarathustra'
van friedrich nietzsche
21,22,23,24 sept: presentatie 'baal' van bertold brecht door 't barre land/toneelschool
arnhem. met vincent van den berg, margijn bosch, jacob derwig, anouk driessen,
michiel jansen, peter kolpa, ingejan ligthart-schenk, martijn nieuwerf,
simone scholts, ellen walraven, czeslaw de wijs, annet kouwenhoven (regie)
27,28 en 29 sept: presentatie 'amputatie' naar 'maria stuart' van schiller
met maarten boegborn, jacob derwig, nannette edens, jorn heijdenrijk, veerle
van overloop, ingrid wender, matthias de koning (regie)
10 okt: tom de ket en matthijs rümke openen als leeuwarder echtpaar
een nieuwe schouwburg in leeuwarden / judith herzberg leest 'some of my
best friends', door haarzelf geschreven voor een groep van duitse en israëlische
acteurs / stellingen van frits bolkestein over kunstsubsidiering
17 okt: salon der dichtkunst: jan joris lamers en henri van zanten lezen
sonnetten van william shakespeare in het engels en in twee nederlandse vertalingen
7 nov: felix rottenberg bereidt een toespraal voor 'over kunst en politiek',
terzijde gestaan door jan kassies, jan joris lamers, otto valkman en andere
aanwezigen / jan joris lamers en otto valkman lezen vijf recensies uit het
zojuist verschenen boek waarin een derde van de verzamelde artikelen van
jacques heijer is uitgegeven.
21 nov: salon der dichtkunst: henri van zanten, bart oomen en richard haasen
lezen gedichten uit de 'new york school of poetry'. met werk van john ashbery,
james schuyler, frank o' hara
5 dec: scenes voor 8 dansers/danseressen uit werk-in-wording van truus bronkhorst
en marien jongewaard / titus muizelaar, gerardjan rijnders en jan joris
lamers lezen 'mooi' van gerardjan rijnders
19 december: henri van zanten, matthias de koning, maureen de jong, gillis
biesheuvel lezen gedichten van j. slauerhoff
1995
2 jan
openbare bijeenkomst eerste maandagavond van de maand
lezing van het 'onspeelbaar' geachte stuk beurtzang geschreven door de amerikaanse
schrijfster djuna barnes en in opdracht van toneelgroep amsterdam in het
nederlands vertaald. er werd gelezen door lineke rijxman, en celia nufaar,
gevolgd door een gesprek over die speelbaarheid met janine brogt, gerard
jan rijnders, barber van der pol
16 jan
salon der dichtkunst:
henri van zanten en marien jongewaard lezen teksten van popartiesten uit
de zestiger zeventiger, tachtiger en negentiger jaren. o.a.: bob dylan,
jim morrison, nick cave, captain beefheart, pere ubu en tim buckley
6 feb
openbare bijeenkomst eerste maandagavond van de maand
eerste en enige live-uitvoering van een choreografie van karin post en dries
van der post voor acht 50 + beeldend kunstenaars/ vormgevers/ architecten
en acht jonge danseressen. de choreografie werd ontworpen voor een gedanste
documentaire over de aubette in straatsburg en over diens schepper theo
van doesburg. m.m.v. : carel weeber, peter struyken, rob van koningsbruggen,
ger van elk, carel blotkamp, louis lehmann, jan joris lamers, pieter holstein,
benno premsela, wobine busch, isabelle steenbergen, claudia braubach, tyn
meys, lea bracher, patricia van nugteren, esmeralda koopman, irma baatje,
mai minette lyster, dana sopacha, sarah van lamsweerde,
lezing manifest 'wat is dada' van theo van doesburg door jan joris lamers
lezing 'hela gij bloempje', een net gereed gekomen toneeltekst van albert
blitz gelezen door hemzelf en jan joris lamers
een bezoekend toneelspeelster uit münchen leest teksten van karl valentin
15 t/m 19 feb:
joe chaikin spreekt 'texts for nothing' en 'what is the word' van samuel
beckett /regie nancy gabor/productie paul binnerts/southern comfort i.s.m.
de republiek.
herhalingen:
23t/m 25 feb:in de lantaren rotterdam
1 t/m 4 maart in de singel antwerpen
20 feb:
salon der dichtkunst:
rob klinkenberg en henri van zanten lezen sonnetten van edna st. vincent
millay en shakespeare
28 feb -11 mrt:
dood paard in coproductie met maatschappij discordia en de republiek speelt
'troilus en cressida' van william shakespeare
mmv kuno bakker, oscar van woensel, manja topper,jorn heijdenrijk, arlene
hoornweg, peter van heeringen, xander straat en jan joris lamers (regie)
marten oosthoek en elske van de hulst (productie)
6 maart:
maandelijkse openbare bijeenkomst van de republiek
act van marien jongeaard, anneke bonnema, henri van zanten, katelijne hoorweg,
otto sterman, robert steijn, boukje bonnema als prelude op de voorstellingenreeks
'de bomen en het bos' van nieuw west/anneke bonnema.
lezing door gerard jan rijnders en jan joris lamers van 'kleine bezetting'
geschreven door willy thomas en jolente de keersmaeker voor de voorstellingenreeks
'kleine bezetting' van toneelspelersgezelschap stan
20 maart:
salon der dichtkunst:
jan langedijk en matthias de koning lezen gedichten van hans favery
24,25,26mrt
judith vindevogel zingt 'harawi', 'chants d'amour et de mort' van olivier
messiaen met alain franco piano. productie walpurgis en de republiek. m.m.v.
jan joris lamers, ria decorte, jan rispens, elske van de hulst, lucas pairon.
onderdeel van de serie hinkstapsprongen in het mijnenveld tussen muziek
en theater geproduceerd en gepresenteerd door de republiek
28 mrt-1april:
presentatie door de republiek van 'drie familietragedies', geschreven door
oscar van woensel voor zijn eigen groep 'dood paard'. gespeeld door: oscar
van woensel, kuno bakker, manja topper. drie delen: 1.amor 2. amor vincit
omnia 3. delirium tremens
3 april:
openbare bijeenkomst eerste maandag van de maand
experiment voor computer, samples en zangstem door dirk dekker en janice
jackson. lezing van 'hyperventilatie' nieuw toneelstuk van bart meuleman
door gerardjan rijnders, kuno bakker, manja topper en otto valkman
lezing door judith herzberg van een artikel over 'ed van thijnerigheden'
en taboes. het artikel werd geschreven door willem pijffers en verscheen
in de avenuekrant nr 1 jaargang 1995.
gevolgd door discussie met alle aanwezigen over de inhoud.
17 april:
salon der dichtkunst
ria eimers, gijs de lange en henri van zanten lezen uit het verzameld werk
van gerrit achterberg
25 - 28 april
presentatie door de republiek van 'the case of the bata-boots' coproductie
van laagland, consort, needcompany en monty, tekst en concept: peter halasz
en tom jansen. gespeeld door: peter halasz, tony nunciato, gerrit bons,
rebecca major en edith caldor. enige nederlandse voostellingen.
1 mei
openbare bijeenkomst eerste maandag van de maand
lezing van ' holland ', een toneeltekst van harrie hageman door gerardjan
rijnders, pauline kalker, annet kouwenhoven, jan joris lamers, matthias
de koning en annemiek schenke daarna waren er pindas en keken we televisie
waarop aflevering 1 van ' de partizanen', gemaakt door toneelgezelschap
de trust scenario jan blokker
2-6 mei
9-13 mei
presentatie 'hela gij bloempje' van albert blitz. productie grandtheater
groningen ism maatschappij discordia spel: albert blitz en pauline kalker
regie: matthias de koning
15 mei
salon der dichtkunst
integrale lezing van het gedicht "mei' van herman gorter door henri
van zanten en annette kouwenhoven
24-27 mei
presentatie van 'jubileum' van tabori, geproduceerd door de kikker en 'de
bende': nanette edens, dorus de jongh, trudy klever, peter jan van heeringen,
arlene hoornweg
5 juni:
openbare bijeenkomst eerste maandagavond van de maand
jorn heijdenrijk, pauline kalker, ria eimers, matthias de koning, annet
kouwenhoven en jan joris lamers lezen 'ralf' een nieuwe toneeltekst van
de vlaamse schrijver jan roets
26 sept t/m 31 sept:
toneelgroep 't barre land speelt in coproductie met maatschappij discordia
"götz von berlichingen mit der eisernen hand"van johann wolfgang
goethe
met jacob derwig/anouk driessen, ingejan ligthart schenk, vincent van den
berg, cseslaw de wijs, peter kolpa, margijn bosch en annet kouwenhoven (regie)
ellen walraven (productie)
2 okt:
openbare bijeenkomst eerste maandagavond van de maand
rené eljon leest uit eigen werk in wording: een solo-operette voor
rené eljon
jan joris lamers leest de tekst van 'de nietsfabriek', kindermusical van
judith herzberg, enkele jaren geleden geschreven, naar vewachting volgend
jaar uit te voeren door orkater.
10,13 en 14 october
19 en 21 oktober
'de gasten komen' i.s.m. de republiek maakt en speelt 'iets wat zeurt' (a
slight ache) van harold pinter
met gillis biesheuvel, brechtje kraan, henri van zanten (regie) op 10 en
13 oktober tevens: old times van harold pinter met gillis biesheuvel, brechtje
kraan, bo sikkens, henri van zanten (regie)
17 t/m 21 oktober
't barre land presenteert i.s.m. de republiek:
'in utero' (english spoken) -special thanx to kurt cobain and his fans-
ingejan ligthart schenk, hans dagelet (regie)
16,17 oktober
24 t/m 28 oktober
toneelgezelschap dood paard speelt in samenwerking met maatschappij discordia
ideal husband naar 'an ideal husband' van oscar wilde. kuno bakker, manja
topper, katrien meganck, jorn heijdenrijk, oscar van woensel, matthias de
koning (regie)
1,2,3 november
elena vink lucia meeuwsen romain bischoff voeren de eerste versie uit van
'elektra' opera a capelle van boudewijn tarenskeen en jan joris lamers (regie).
naar sophokles.
een productie van de republiek tot stand gekomen met steun van het fonds
voor de podiumkunsten, het fonds voor de scheppende toonkunst en maatschappij
discordia. op basis van dezefde partituur volgen nog twee series uitvoeringen
door twee andere trioos.
6 november
openbare bijeenkomst
matthijs rümke matthias de koning en tom de ket lezen 'op drift', nieuwe
toneeltekst van tom de ket, monoloog van een man in de ruimte. op de achtergrond
prijkt de foto die de hubble-telescoop 4 dagen eerder maakte van de geboorte
van een ster.
jan joris lamers sprak ten overstaan van een publiek dat hem deels wel deels
niet gekend heeft over jan kassies, die die middag begraven werd.
8t/m 11
16t/m 18 november
de gasten komen & stichting who's afraid of ballet spelen van zanten's
zesde enscenering van 'hamletmaschine' van heiner müller. met henri
van zanten, jan zobel en dina ed dik.
24 25 26 nov
manon heyne, judith vindevogel en charles van tassel zingen de tweede versie
van 'elektra' opera a capella van boudewijn tarenskeen en jan joris lamers
(regie)
4 dec
toneeelgroep 'leger' speelt het eerste deel van 'de ondergang van de egoïst
johann fatzer' van bertold brecht bewerkt door heiner müller. marijke
hoogenboom leest in het duits dagboekfragmenten van heiner müller,
ernst boreel demonstreert aan de hand van geluidsfragmenten van 'de zigeunerbaron'de
politieke inhoud van de operettevorm
8 dec
leger speelt werkvoorstelling van 'de ondergang van de egoïst johann
fatzer' van bertold brecht bewerkt door heiner müller.spel: ellen goemans
guido van hulzen leo janssen maureen de jong willem kwakkelstein sita manichand
en cahit olmez. dramaturgie: pol eggermont vertaling en regie: max van engen
productie van leger i.s.m. maatschappij discordia en de republiek
15 16 17 dec
judith mok susanna moncayo en philip curtis zingen de derde versie van 'elektra',
opera a capella van boudewijn tarenskeen en jan joris lamers (regie)

hoofdstuk 3: terugblik 93/95
-het werk in de republiek bestond voor het grootste deel uit korte termijn
productie voor een ander gedeelte uit korte termijn programmatie van dingen
die elders gemaakt werden maar zonder de republiek niet in amsterdam of
niet in nederland te zien zouden zijn geweest. zoals de voorstellingen van
joe chaikin en peter halasz. af entoe werd ook interessant werk van collega's
geprogrammeerd dat na gebleken succes op andere vertoningsplekken -wegens
een jaar op voorhand dichtgemetselde planningen- niet snel kon worden geprolongeerd,
bv 'de vader' van braches/enklaar en 'drie familietragedies' van dood paard.
de republiek hecht er speciale waarde aan om bestaande indelingen in disciplines,
generatie en circuit te doorbreken. daaarmee wordt ook de voedingsbodem
geschapen voor een onderlinge artistieke solidariteit en collegialiteit.
dat staat soms haaks op de tijdgeest van 'ieder voor zich en de markt voor
ons allen' maar is wél van onvervangbaar belang is voor de ontwikkeling
van gezamenlijke en individuele kwaliteit. het werk leert dat die doorbreking
meestal een zinvolle werking heeft op alle betrokkenen en veel kunstmatige
leersituaties in doelmatigheid overtreft. (jonge toneel- en mimespelers
hebben er bv vaak meer aan om in een omgeving te werken waar meer ervaren
collega's in de uitoefening van 'het vak' vanzelf hun pad kruisen dan jarenlang
onder deskundige begeleiding te worden geparkeerd in speciaal voor die generatie
opgerichte reservaten.)
-door de republiek werd verschillende malen (aanvullende) ad-hoc subsidie
aangevraagd voor opdrachten, productiekosten, honorering van deelnemers
die niet in stuctureel gesubsidieerd verband werken & voor reis-en verblijfskosten
van deelnemers die niet in amsterdam of niet in nederland wonen. in de begroting
werden telkens de niet onaanzienlijke investeringen van de groepen en van
felix meritis in de republiek gekapitaliseerd en geoormerkt. er werden verschillende
aanvragen gedaan bij de gemeente amsterdam (resp amsterdams fonds voor de
kunst) en bij het landelijk fonds voor de podiumkunsten. struikelblok in
de toekenning vormde herhaaldelijk het niet lang van te voren willen en
kunnen vastleggen van de concrete uitwerking van projecten. subsidie werd
wel toegekend door het fonds voor de podiumkunsten tbv het konkrrete operaproject
'elektra' (gerealiseerd door de republiek in 1995) en voor 'activiteiten
op het terrein van het muziektheater' door het amsterdams fonds voor de
kunst (seizoen 95-96). tot de subcommissie podiumkumsten van het belgisch
nederlands cultureel akkoord werden zowel in april als in november '94 twee
verzoeken gericht om (aanvullende) subsidie tbv de belgisch-nederlandse
samenwerking in de republiek. de verantwoordijke ambtenaren hebben het niet
opgebracht om op die verzoeken zelfs maar te antwoorden.
-steun in de vorm van geld, diensten en/of faciliteiten werd in deze periode
structureel geleverd door felix meritis, maatschappij discordia, nieuw west,
toneelgroep amsterdam, incidenteel door onder andere dasarts, dood paard,
donemus, walpurgis,monty, toneelschuur.
-door het uitblijven van aanvullende middelen kon de republiek in deze aanloopperiode
uitsluitend datgene realiseren dat met extra inspanning maar zonder al te
veel extra kosten gedaan kon worden: prolongatie van de regelmatige aandacht
voor nieuwe nederlandstalige toneelteksten, een serie initiatieven van en
met enkele pas afgestudeerde toneelspelers uit arnhem, amsterdam, brussel
en antwerpen, de maandelijkse salon der dichtkunst onder auspicien van henri
van zanten, een serie onderzoeken en projecten op het terrein van het muziektheater,
openbare kunstenaarsgesprekken en éénmalige acts die naar
hun aard nergens anders een plek zouden kunnen vinden (bv de choreografie
van truus bronkhorst voor 3 artistiek leiders, de hommage aan dada van arthur
sauer c. s.). de eerste maandagavond in de maand bleef gehandhaafd als vaste
openbare bijeenkomst waarop nieuw werk gepresenteerd wordt & brandende
kwesties door kunstenaars aan de orde worden gesteld. die eerste maandag
is tevens gaan functioneren als vast ontmoetingspunt voor regelmatige en
incidentele deelnemers aan de republiek.
-enkele projecten waarvoor in de afgelopen periode noodzakelijke aanvullende
subsidiering uitbleef, zijn nog niet van de agenda van de republiek geschrapt.
dat geldt onder meer voor de belgisch-nederlandse samenwerking, voor internationale
samenwerkingen als de 'tussensteedse toneelspelersprojecten' (amsterdam/
wenen/brussel/berlijn, voor onderdelen van 'het ideale interview' en voor
speciale samenwerkingen op het terrein van het muziektheater (inmiddels
dus op bescheiden schaal gehonoreerd door de gemeente amsterdam tbv het
seizoen 95-96)
-aanvankelijk werd gewerkt met een redactie bestaande uit afvaardigingen
van de instituten die bij de oprichting betrokken waren. tot medio 1994
waren dat naast de eidrdacteur en de coördinator: gerardjan rijnders
en titus muizelaar van toneelgroep amsterdam, marien jongewaard en otto
valkman van nieuw west. toen het aantal deelnemers zich ging uitbreiden
en initiatieven van steeds meer verschillende kanten kwamen, bleek deze
structuur te log. in de praktijk kwamen de beslissingen neer op de eindredacteur
in samenspraak met de coördinator en eventueel betrokken derden. de
beide vertegenwoordigers van toneelgroep amsterdam waren bovendien teleurgesteld
in de deelname van hun eigen achterban, de toneelspelers van tga. waar zij
gehoopt hadden een structurele deelname aan de republiek ook te kunnen aanwenden
tbv de artistieke emancipatie van hun eigen tableau, bleek slechts een enkeling
sporadies bereid om naast het drukke reguliere rooster op vrijwillige basis
te participeren in de republiek.
sinds de 'ontbinding' van de redactievorm is er grotere openheid naar meer
kanten voor suggesties en initiatieven. de werkvorm is 'lichter' , de sleutelfiguren
zijn bereikbaar en beslissingen kunnen ter plekke genomen worden.
-het activiteitenoverzicht van de republiek van 1993 t/m 1995 geeft verder
aanleiding tot de volgende constateringen:
-er wordt in toenemende mate in de republiek gewerkt door kunstenaars die
niet gebonden zijn aan één van de oprichtende gezelschappen.
-er wordt in toenemende mate in de republiek gewerkt door jonge (toneel-)spelers,
vaak in samenwerking met andere/oudere collegaas
-er is een constante aandacht voor nieuw nederlandstalig (toneel-)werk
-er is een toename van multidiscipinair werk
-de activieiten breiden zich gestaag uit

> overzichtspagina
/ voorpagina
/ recent repertoire / de
vere bulletin / agenda / affiches
/ associaties / electronische
post/ felix meritis / l
ijst van stukken / tooneelcatalogus / zuilenzaal
/ reservepagina / grafiek
/ de eerste republiek/ verwanten/
politiek subsidie en pamfletten/ film
en fotoo album<









